Arra jutottam...

köz+gondolkodás

Tanácsok kezdő (vagy haladó, de buta) motorosoknak

2019. április 07. 23:26 - csonka balázs

  1. Ha költöttél a motorra, gondosan költs védőfelszerelésre is!
  2. Használd is azt a rohadt védőfölszerelést!
  3. Az utasodra is add rá! (Nézni is rossz, amikor a fullos ruházatú motoros mögött kétségbeesetten kapaszkodik a tűsarkús kislány.)
  4. Hülyének tűnő tanács, de próbáld a szabályokat betartani: indexelj, adj elsőbbséget, kezdőként tartsd be a sebességhatárokat. Légy a szabálykövetés bajnoka!
  5. Tarts nagy követési távolságot! Mindig érni fog olyan meglepetés e téren, ami autósként soha.
  6. Mindig számíts arra, hogy nem kapod meg az elsőbbségedet!
  7. Mindig arra számíts, hogy nem lát téged a többi közlekedő!
  8. Nem az a szerencsétlenség, ha a kanyarban olajfolt vagy sóderszóródás van, hanem az a szerencse, ha nincs. Mindig számíts rá!
  9. Tartsd tisztán a sisakrostélyt! Ha a bogár szétkenődött rajta, állj meg letakarítani.
  10. Akkor lesz baj, ha idegeskedsz, rohansz, késést hozol be. És ha baj van, nagy baj van!
  11. Számíts az eléd futó állatokra: városban macskára, sünre, kint őzikére, nyuszikára, pláne éjjel. Ha sokat motorozol, lesz ilyen. A méhecske pedig mindenhová képes berepülni. Motoros szemmel ezek NEM aranyosak!
  12. Mindig légy készen egy azonnali vészhelyzetre, vezetés közben trenírozd erre az agyad! (Mit tennék, ha most hirtelen…)
  13. Ha valami kényelmetlenség van, vagy már fáj az üleped, állj meg és rendezd a soraidat. A kényelmetlenség elveszi a koncentrálóképességedet!
  14. Gyakorolj: pl. sisakrostély lehajtás kanyarban, index kikapcsolással, sebességváltással. Az effélék legyenek készségszinten. Ugyanígy a kormányon lévő kezelőszerkezeteket odapillantás nélkül is tudd használni!
  15. Tartsd szigorú kontroll alatt a motort. Odanézés nélkül is tudd, nagyjából mi a sebességed, hányadik sebességfokozatban vagy, megy-e az index, visszatoltad-e már a szivatót, be van-e kapcsolva a lámpád, stb.
  16. Tudd, meddig dönthető a géped! Merd is dönteni! Merj kimozogni az ülésből jobbra-balra – ne pöffeszkedj a fotelben!
  17. Gyakorold a fékezést, és soha ne fékezz csak elsővel kanyarban, murván, laza vagy csúszós talajon. (Az ebből eredő fejreállásokat babetta-simson-mz sorrendben a legjobb végiggyakorolni.)
  18. Soha ne a legkisebb ívet vedd! Szembe fog jönni egy busz a kanyarban, ami átlóg egy kicsit a felezővonalon.
  19. Mindig úgy tervezz (pláne előzést), hogy maradjon teljesítménytartalék a váratlan szituációkra!
  20. Ha az erdőből vagy facsoportból kiérsz, számíts oldalszélre!
  21. Ha menő akarsz lenni, menj ki esőben gyakorolni!
  22. Mint a terminátor, folyamatosan szkenneld a szemeddel az útburkolatot, jó messzire előre is. Nagy sebességnél számíts arra, hogy nem látod meg a nyomvályút!
  23. A motor arra fog menni, amerre nézel. Ne nézd a csajokat!
  24. Álló autót ha kikerülsz, úgy tedd, hogy ha rád nyitják az ajtót, akkor is legyen elég helyed! Számíts erre is!
  25. Közlekedj sokat gyalog, kerékpárral, autóval, busszal, hőlégballonnal is, hogy nagyjából tudd, ők mit látnak, hogyan gondolkodnak. Ezt mind jegyezd meg, légy belátó és méltányos a többiekkel az úttesten!
  26. Légy fokozatos! Ne vegyél ezerhatos vasat elsőre!
  27. Jobban szeress élni, mint motorozni!

20190407_190746_1.jpg

A Szent György-hegy és a vas (fotó: csb)

39 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://arrajutottam.blog.hu/api/trackback/id/tr1814747747

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2019.04.08. 13:29:06

Valahogy így.

Annyit tennék hozzá, hogy

18. + Ha a kanyarban bedőlsz, a fejed a sáv belső nyomvájújából átlóg a szembejövő sávba. Onnan már nincs vissza...
(A hétvégén kaptam el így majdnem egy istenbarmát - nem a pick-upnak fájt volna)

28. Nem győzni kell. Odaérni.
29. Ezt a listát minden nap olvasd el reggel és egyszer. Hangosan.

ProjectMayhem 2019.04.08. 14:15:37

a 14-et hogy kell csinálni?

+1: oda nézz, ahová menni szeretnél

RWDani 2019.04.08. 14:18:45

Ha költöttél motorra és költöttél felszerelésre, könyörgöm költs a gumira is. A vágott slick alkalmatlan utcai használatra. Pláne hűvös és esős időben.

metal · http://electric.blog.hu 2019.04.08. 16:00:10

@gigabursch: Ha már részletezzük, akkor pontosan, Mo-n csak balkanyarban lóg át a fejed, jobbkanyarban max. az útmenti tárgyak lehetnek veszélyesek.

Klesk 2019.04.08. 16:10:46

Gonosz dolog ez a motor. Mindig úgy indulok el, hogy ma normális leszek, és többnyire úgy érek haza hogy már megint mentem mint egy elmeháborodott. A kis autómmal mindig nyugodtan és szép lassan autózgatok, de a motor egyszerűen nem támogatja a normális haladást. Pedig amikor megvettem, akkor is ígérgettem hogy rendesen fogok menni. A többi motoros haver csak kiröhögött, és be kell lássam igazuk lett. Nem valók ezek utakra.

gigabursch 2019.04.08. 17:03:13

Kimaradt még egy pont.
Úgy 10 éve történt a baleset, amikor a 6-os úton nagyjából Pécsvárad környékén két istenbarma lelkesen kamerázta a saját száguldását. Eredmény: Egy halott, egy meg nyomorék, akit azóta is a normális emberek tébéjéből etetnek.

Szóval:
30. A GoProt motorozás közben a Jóisten nem lájkolja, de az ördög nagyon

gigabursch 2019.04.08. 17:04:51

@metal:
S ha átmegy a csatorna másik oldalára?
... ehh, hagyjuk.

Egy Hun Hunniából 2019.04.08. 18:17:18

Ha ezt a listányi szabályt MINDEN motoros betartaná, legfeljebb sokezerből 1 nem érne haza. Sajnos a valóság sokkal rosszabb.

Gyorgy007 2019.04.08. 18:26:40

28. Nem kell hangos sportkipufogót venni a szarodra, mert úgy sem fognak jobban észrevenni a forgalomban, ellenben folyamatosan kivívod az ellenszenvet a morosokkal szemben.
29. Nem kell reflektorral/xenon/offroad LED lámpával közelekedned, mert nem látnak jobban, csak felesleges zavarod és idegesíted a környezeted.
+ 1. Kék/fehér stb led a pócsi búcsúba a cigánykaraván lakókocsijára való, nem pedig a közlekedésbe. Szánalmassá válsz tőle.

ze11 2019.04.08. 19:42:03

A 25. pontot én minden közlekedőnek kötelezővé tenném, Babettától a kamionig. Legalább minimális tapasztalata/emléke legyen arról, hogyan viselkedik a másik jármű, mit lát, mit észlel a közlekedés többi résztvevőjéből annak vezetője.

szeme közé, laposan! 2019.04.08. 20:51:13

@kutyás majmok: te értesz az élethez. Indíts egy ilyen blogot, hadd iratkozzak fel.

Pepejoe 2019.04.08. 21:04:36

@Gyorgy007:
28. ezt tapasztalatból mondod? Mert én abból mondom, hogy bizony jobban észrevesznek. Főleg, hogyha "ráhangolok" kicsit, mielött feltol a járdára mint a napokban.
Csak normális dob kell, nem egy vésővel kifaragott konzervdoboz. Olyan kell, amivel lehet kultúráltan közlekedni, tehát pl. haza lehet vele érkezni úgy az éjszaka közepén, hogy senki sem veszi észre a társasházban.
A világítás? Nos, ez egy olyan dolog, hogy bizony én is ráküldöm, amikor a vakegerek nem tudják tartani a sávot és elmennék mellette, viszont nem szeretném ha elémkerülne féktávon. 2x60w fényes nappal is begyertyázik a sötét fejébe és bizony észbe szoktak kapni, hogy melyik sáv is az övé.
Ezek mind nem kellenének, ha nem lenne szignifikánsan egyre több alkalmatlan nyomi az utakon, akik nemhogy nem használják a tükröket de még saját magukat sem tudják elhelyezni a térben, fogalmuk sincs, mi zajlik körülöttük, valamint a legalapvetőbb szabályokkal sincsenek tisztában.

Gyorgy007 2019.04.08. 21:08:24

@Pepejoe: Tapasztalatból mondom, hogy az irritáló viselkedésed okán még több elutasítást kapunk.

Pepejoe 2019.04.08. 21:10:53

Amúgy meg nem kell különösebben vigyázni a motorosra, vigyáz az magára, sokszorosan jobban mint ahogy akármelyik autós vigyázna rá. Max. annyira kell vigyázni mint egy bármilyen közlekedőre. Az autósok jelentős része úgysem tudja mi lesz a következő 5 mp.-en túl, úgyhogy jobban jár mindenki, ha nem próbál "vigyázni" pláne segíteni. Majd a mocis megoldja magának, nem kell őket félteni.

Gyorgy007 2019.04.08. 21:11:03

@Pepejoe: Nem közlekedőként, partnerként tekintenek ránk, hanem egy kellemetlen pattanásként a seggen.
Lehet, hogy egy egy esetben jól jön, de a közlekedés többi (nagyobb) részében kárt okoz.

Gyakorlatilag telibeszarják a motorosokat, tanácsok, a facebook posztok és a sérülékenység ellenére. A motoros néhány barom miatt egyenlő a zajszenyezéssel és az irritációval.

Pepejoe 2019.04.08. 21:11:39

@Gyorgy007: Nincs irritáló viselkedésem.

Pepejoe 2019.04.08. 21:24:28

@Gyorgy007: Nos, épp ezt a dolgot nem értem pl. benned. Miképp motorozol te, ha kellemetlen seggpattanásnak érzed a valódat, telibeszartnak minden tanács meg blabla ellenére. Évente max. 1x ha összefutok valakivel, aki szándékosan veszélyeztet menet közben. Nem tapasztalom egyáltalán hogy utálnák a motorosokat, igazából sosem tapasztaltam. De hallani hallom. Motorosoktól. Néhánytól. Húsz éve nyomom én is és csak a melóbajárásom 9k. km egy évben.
Figyelmetlenséget, azt tapasztalok emberektől de azokról lejön, hogy azt sem tudja merre van arccal és egy Kama3 elé is ugyanúgy kijön mint egy motoros elé.
A zajszennyezésről annyit, hogy ezzel a rendszerrel szerepel a gép minden vizsgán. Nem nyúlok hozzá sem elötte sem utána.

csonka balázs 2019.04.08. 21:42:59

Srácok! Ez az én felületem. Szerintem kár vitatkozni hergelőleg! Egy sör mellett ti majdnem mindenben egyet értenétek. Még talán a zaj kérdésében is...

darlacko 2019.04.09. 07:33:55

Motorozhatnék, lehetne izmos gép alattam, de pont azért, mert élve szeretnék hazaérni, én inkább robogózom. 125 cm³ vagy 150 cm³-es robogón nem annyira szabadul el a vadállat énem, mint egy motoron.
Itt ahol élek, a robogó napi közlekedési eszköz, nem sportból, vagánykodni veszik az emberek. Persze a primitívek, prolik, mindenbe beleszaró fiatalok száguldoznak, nem tartják be az oldaltávolságot, követési távolságot. Így itt is van sok halálos baleset, láttam már én is néhányat. Nem szép látvány.

Ami a fő különbség, hogy itt Ázsiában az utak sokkal jobbak, mint Magyarisztánban, nincsenek tömegesen kátyúk, nyomvályúk, aki van, azt szinte azonnal javítják. Az utak szélesek, a jobb szélső sáv különösen, mert ott haladnak a robogók, gyakran külön nyomon vagy sajá keskeny sávban. Az autóvezetők pedig egész életükben robogók, motorok közt vezetnek, ezért számítanak rájuk, tiszteletben tartják őket többnyire. Pöcsarcok itt is vannak, de azt tapasztalom, hogy a magyar motoros az azért vesz motort, hogy száguldozhasson, janizhasson. Ez veszélyes hozzáállás.

Bafana 2019.04.09. 07:51:52

@csonka balázs: Nem tudom, mi az az egy, amit értene mindenki a sör mellett, de én EGYETÉRTEK a leírtakkal. Illetve a 4. pontot úgy módosítanám, hogy nem csak kezdőként kell betartani a sebességhatárokat. A barkácsolt, lyukas kipufogók pedig tényleg irritálóak, b@sztatja az idegrendszert.

Phteven 2019.04.09. 08:17:35

Akinek barmelyik pont ujdonsag, vagy barmely pont betartasa nem termeszetes, attol orokre bevonnek minden jogositvanyt.

gigabursch 2019.04.09. 09:12:21

@Pepejoe:
Egyébként S legalapvetőbb szabály a közlekedésben az előzékeny viselkedés.
Ezek szerint ebből te semmit nem tudsz.
De leugatni nagyon jól tudsz mindenkit.

Móg 2019.04.09. 09:41:34

Én kezdőknek tanácslom még,hogy
Sose húzd fel magad,neki van igaza mert nagyobb.
Számíts rá,hogy a téged előzők többsége leszorít.
Mindíg,a legenyhébb fékezéskor, is használd mind a két féket.
Folyamatosan figyeld a mögötted lévő helyzetet.

csonka balázs 2019.04.09. 11:46:17

@Móg: Ezer százalékig igaz mind. Tényleg bele kellett volna írnom.

Etniez 2019.04.09. 11:56:48

@Klesk: gyenge vagy, a motor ural téged. Ne általánosíts, én pl normálisan motorozom.

Etniez 2019.04.09. 11:59:13

@Pepejoe: az autósok meg rászokhatnának arra, hogy tükörbe néznek, körbe néznek és már is 50%-al kevesebb lenne a motorbalesetek száma.

blasiusii 2019.04.09. 12:18:09

180-al, 200-al teperni kettő keréken egy átlag, gondolkodó embernek leesik, hogy amúgy k** veszélyes dolog. Aki ezek után is így vezet, az beszáll az orosz rulettbe. Ha baj történik, szerencsére általában gyors a halál, nem is fájdalmas, egy pillanat csak. Ami gond, hogy a szeretteidet viszont egy életre megnyomorítod; és ami még nagyobb gond, hogy esetleg egy vétlen embernek is elveszed az életét és az ő családja is roncs lesz. Így vedd fel kérlek, a bukósisakot legközelebb. Köszi.

Budácsik Attila · http://finisher.blog.hu 2019.04.09. 14:55:08

@Gyorgy007: Én zajt már nem produkálok, elektromos motort vettem :)

budacsikattila · budacsikfilms.blog.hu 2019.04.09. 14:56:29

Sok érdekes komment, sok agresszió, csalódottság, és előítélet. 5 napja van motorom, és nem szeretnék ilyen lenni. Remélem, hogy nem ennyire rossz a helyzet, bár egyelőre én csak városban fogom használni, mert elektromos motort vettem, 80km-es hatótávval.

budacsikattila · budacsikfilms.blog.hu 2019.04.09. 15:02:51

@darlacko: nem kell ez a Magyarisztánozás. Tiszteld, hogy van, aki itt él és szeret itt élni minden sajátossága ellenére. Örülök, hogy jó neked ott, és elmesélted. Jó motorozást.

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2019.04.09. 15:40:53

@Pepejoe: Aztán majd te leszela legjobban megsértődve amikor egy mazsola megijed a "ráhangolásodtól" és betol a szembekamionba.

Remélem hamar kipusztul a tefajtád az utakról.

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2019.04.09. 15:43:58

@Etniez: Ha normálisan motoroznál nem kellene mások tükörbenézésével foglalkoznod.

darlacko 2019.04.09. 16:19:17

@budacsikattila: Milyen elektronyos gépet vettél?
Én szemeztem elektromos robogóval kb. 100 km-es hatótávval, de nekem napi 120 km simán belemegy a robogómba, így hiába lenne picivel olcsóbb az üzemeltetése, nekem nem opció az elektromos. Meg hát túrázni se nagyon lehetne vele.

csonka balázs 2019.04.09. 16:21:44

@budacsikattila: ...És egy csomó agresszív kommentet ki is töröltem.
Én is pont ezt kérdezném, mint darlackó: milyen géped van?

darlacko 2019.04.09. 16:24:38

@budacsikattila: A Magyarisztán arra vonatkozott, hogy a közlekedési kultúra és az infrastruktúra (utak állapota, szélessége, különböző fajsúlyú közlekedési eszközök térbeli elkülönítése, hogy ne kamionok közt kelljen biciklizni vagy motorozni) Magyarországon nem valami fejlett.
Akár Szlovákiában is szélesebb utakat láthat az ember, nem oldalt murvába átfolyó szakadozott aszfatcsíkokat. Hanem széles utakat, felfestett szegéllyel. A motoros legnagyobb ellensége a keskeny út, ami kátyús és cserébe még a széle sincs felfestve, csak átalakul murvás padkába. Ez jellemző Magyarországon.

Etniez 2019.04.09. 16:28:03

@eßemfaßom meg áll: mutassak videót? Ekkora faszságot csak olyan ír, aki soha nem ült motoron.

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2019.04.10. 14:30:09

@Etniez: Motorozzon az akinek túl sok felesleges veséje van. Persze én hülye azért megmentem őket bármennyiszer is meg akarják magukat velem öletni.