Arra jutottam...

köz+gondolkodás

Miért nem keresünk annyit, mint a nyugatiak?

2017. május 31. 12:08 - csonka balázs

 

Tegyük fel, hogy van mondjuk pár millió forintunk befektetni. Hol fektessünk be? Mit kínál Magyarország, és mit kínál az unió nyugati része?

Nyugaton viszonylag stabil a gazdaság, az adópolitika, szilárd a jogi háttér, erős a közigazgatás, hatékonyak a bíróságok, szigorú a kontroll. A társadalom stabil (a mienkénél legalábbis stabilabb). Ha a vállalkozás alkalmazottakkal dolgozik, akkor őket előírásszerűen meg kell becsülni és fizetni. A céges kiadásokat szigorú ellenőrzés alatt tartani. Visszaélések esetén számíthatunk arra, hogy a következmények nem elkerülhetők. Elolvassuk a szabályokat, és tudjuk, hogy mi van.

Ehhez képest nálunk körülményes a vállalkozás indítása. (Nyugaton is nehéz, csak itthon egy csomó fölösleges és érthetetlen adminisztratív akadályt át kell ugrani.) Ismerni kell ezt-azt, nem az van, hogy megtanultuk az iskolában, és úgy van. Az adópolitika kiszámíthatatlan. Ma van trafikod, holnap nincs. A közigazgatás nem segít, hanem hibát keres. Eljárása során nem támogat, nem orientál, hanem a határozatában (a végén) leírja, mit miért nem lehetett engedélyezni. Ha (pénzügyi) vitába keveredsz, a bíróság nem segít, hanem belehajszol egy évekig tartó költséges eljárásba. (A legegyszerűbb tartozásérvényesítési eljárás elvileg a fizetési meghagyás lenne. Alap. De aki látott már fizetési meghagyás kibocsátása iránti kérelmet, tudja, miről beszélek. Borzalom. Teljesíthetetlen.) A trükköket ismerni kell. Ha nem ismered, lemaradsz, a számla nélkül dolgozó kolléga aládmegy árban. Más van „papíron”, más van a valóságban. „Okosban teljesítésünk”, „mutyizunk”, „tejelünk”. Az építési szabályok például szeretnek havonta változni. A rendőrt nem az érdekli, hogy rend legyen az utakon, hanem a bírság legyen sok. És ezt természetesnek tartjuk. Soha nem a rendszertől, hanem az egyéni ismerőseinktől keresünk választ mindenre (az élet minden területén oktatástól a beiskolázásokon át a vállalkozásokig).

Ha elolvassunk is az összevissza kusza szabályokat, nem tudjuk, hogy mi van, megkérdezzük a szakembereket, akik nagyjából tájékoztatnak, hogy mire számíthatunk. aztán vagy úgy van, vagy nem.

Na szóval van egy kis tőkénk. Hol fektetünk be?

Épeszű gondolkodás szerint a fentiek alapján természetesen nyugaton. Befektetünk, és a hozam azon múlik, hogyan tudtunk előre kalkulálni. Ennek az előzetes kalkulációnak a matematikai egyenletében viszonylagosan kevés ismeretlen van, ezért a siker vagy bukás rajtunk, a mi hozzáértésünkön, felelősségünkön múlik. Felelősség – jó szó.

Magyarországon az előzetes kalkuláció egy sokismeretlenes egyenlet. Nincs jogász vagy közgazdász, aki vállalja, hogy a körülmények nem változnak meg radikálisan. Bármikor. Bármilyen irányban. Nincs felelősségvállalás. A működés lényege a többi piaci szereplő eszén való túljárás, ravaszkodás, a kapcsolatok ügyes kihasználása. Ha lehet, a piac leuralása.

Tehát nyugaton fektetünk be.

Mikor fektetünk be mégis Magyarországon?

A fentiek alapján akkor, ha kockáztatni kívánunk. Úgy általában ugyanis a dolgok (termékek, szolgáltatások) nem olcsóbbak nálunk, mint nyugaton, ez tehát nem lehet ok. Mikor kívánunk kockáztatni?

Akkor kívánunk kockáztatni, ha van esélyünk arra, hogy ugyanolyan vagy hasonló árak mellett is sokkal többet nyerjünk a bolton, mint nyugaton. A nagyobb haszon reménye esetleg kiegyensúlyozhatja a sok kiszámíthatatlanságot. A nagyobb haszonból lehet finanszírozni a rendszerben fölöslegesen eltűnő költségeinket. A nagyobb haszon azt is jelenti, hogy a magyarországi környezet kifejezett motivációt jelent arra, hogy (1) megpróbáljuk lenyúlni az államot (millióféle trükközésekkel, lásd céges kocsi magánhasználatra), (2) a lehető legkevesebbet fizessük a dolgozóinknak, (3) a lehető legjobban kizsigereljük a vállalkozásunkat és (4) nagyon óvatosan fejlesszük azt.

Itt van sajnos a megoldás, ezért keresünk kevesebbet. A cégtulajdonos nem érdekelt a többet fizetésben, a rendszer nem követei ki, és a cégvezető nincs is motiválva a bérfejlesztésre. És itt van a megoldás sajnos arra is, hogy miért van ilyen rongyos állapotban a gazdaság, ami rongyos is marad még egy jó ideig, akárhogyan fejlődik is. (A bizalmi állapota ráadásul a fentiekből egyenesen következően kulcskérdés - és az egyáltalán nem fejlődik.)

Nem a multik, a zsidók vagy a liberális gyarmatosítók veszik el, hanem erre kényszerít az állam mindenkit, külföldit-magyart, befektetőt-vállalkozót egyaránt. A nyugati és a magyar közállapotok közötti különbség pumpálja ki a magyar dolgozó jövedelmének egy részét bele a magyar bizonytalanság feneketlen kútjába. 

Mit tehetne az állam? Fölemelhetné adminisztratív eszközökkel a járulékokat és a minimálbért a nyugati szintre. De akkor senki nem fektetne be itt. Mindenki azonnal elmenekülne. Azonnal totál csőd lenne mindenhol. Ezért ezt nem teheti.

Tehetné, hogy fejleszti és szigorítja a közigazgatást, a bíróságokat, elkezdené szép lassan kigyomlálni a mutyikat, a tejeléseket, a bizonytalanságokat, a jogszabályi összevisszaságokat. (Aki gyomlált már, tudja, hogy az sziszifuszi munka.) Ezt azért nem teszi, mert akkor nem tudna uralkodni rajtunk. Nem tudna kézzel belenyúlkálni a gazdaságba. Nem tudna onnan óriási pénzeket magának kiszedni – amiket aztán a hatalom megtartására el is költ. (Az állam és az állampárt jelenleg már azonos.)

Tehetné, hogy az emberek egymás közti, az intézmények iránti, az állam és jogrendszer iránti valamint az unió iránti bizalmat növeli. Ez meg már késő. Az emberek egymás közötti bizalmát az oktatás bivalyerős fejlesztésével lehetne elérni, de ez reménytelenül lassan hozna eredményt, ráadásul azzal is járna, hogy a hozzáférhetőbb tudás fényt derítene az eddig elmaradt teendőkre, ami a jelenlegi hatalom elveszítéséhez vezethetne. Az állam(párt) nem lövi lábon magát.

A jogrendszerünk iránti bizalom fejlesztése a jogrendszer átláthatóbbá, stabilabbá és felhasználóbarátabbá tételét jelentené, de ez megint csak szűkítené a belenyúlásnak és a javak elmészároslőrincezésének lehetőségét. Tehát a jelenlegi államnak ez nem érdeke. Az unió iránti bizalom növelése pedig politikailag nem érdeke a jelenlegi államhatalomnak, mert már túl régóta másik vágányon megyünk.

Ez sajnos azt is jelenti, hogy nincs túl sok remény arra, hogy a bérek egyhamar elérjék a nyugati színvonalat. Elsöprő változások kellenének, és azután is rengeteg idő, amíg a fent írtak rendbe jönnének. De sajnos ehhez még az is járul, hogy elsöprő változások esetén korántsem biztos, hogy a bizalmi háló erősödik – a történelem ennek pont az ellenkezőjére int. Sajnos.

Sőt, erre a sajnos szánalmasan gyenge szó. Sajnosissimo.

 

politikaff.jpg

131 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://arrajutottam.blog.hu/api/trackback/id/tr1312554525

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

drunkenmunky 2017.06.01. 09:29:05

Sok jó dolog és sok marhaság van a cikkben. Pl a cikk veleje is csúsztatás:

"Itt van sajnos a megoldás, ezért keresünk kevesebbet. A cégtulajdonos nem érdekelt a többet fizetésben, a rendszer nem követei ki, és a cégvezető nincs is motiválva a bérfejlesztésre. És itt van a megoldás sajnos arra is, hogy miért van ilyen rongyos állapotban a gazdaság, ami rongyos is marad még egy jó ideig, akárhogyan fejlődik is. (A bizalmi állapota ráadásul a fentiekből egyenesen következően kulcskérdés - és az egyáltalán nem fejlődik.)"

A munkaerőpiaci versenyhelyzet húzza fel a béreket nem az "állam vagy a rendszer". Az államtól vagy a rendszertől várni ezt ...már láttuk az átkosban milyen eredményt hoz. Én most tapasztalom ezt informatikusként. Lassan már nyugaton sem keresnek sokkal többet...legalábbis a nyugati fizuból ugyanazt az életszinvonalat lehet megkapni mint itthon az itthoni fizuból. És itthon Marika néni segít vigyázni a gyerekre, nem mint nyugaton...(haver 3000 eurót keres Dublinban programozóként. 1000€ az ovi, 1000€ a lakbér és marad 1000€ megélni egy 3 fős családnak. Programozóként)

Az adminisztráció könnyítése, ésszerűsítése, a transzparencia növelése(pl NAV pénztárgépek) természetesen központi kezdeményezés. Ugyanez az "emberek segítése" nem pedig "az emberek büntetése, kizsákmányolása" a hivatalokban

A stressz magasabb itthon mint nyugaton. Tele vannak az utak plakátokkal (Ők lopnak, két farku kutyám van stb) Az index fikaparádét és véleménymédiát csinál. Kergeti ki a szerencsétleneket külföldre kb úgy mint a devizatartozás.

nick papagiorgo 2017.06.01. 09:38:19

A "miért nem keresünk annyit mint a nyugatiak" kérdésre a válasz marha egyszerű:

PL. Magyarországon az átlagkereset olyan 300 ezer Ft körül van, ami kb 1000 Eur.
A német átlagkereset meg kb 4000 Eur.

Ez azt jelenti, hogy a magyar keresetnek évente a német 3x-osával kellene bővülnie (tehát ha ők 2%-al emelnek, akkor mi 6 %-al, ha ők 3 %-al, akkor mi 9 %-al stb), és így is 25-30 évnek kellene eltelnie, mire a fizetések ugyanakkorák lennének.

Ki lehet számolni, egyszerű matek.

Tök felesleges ebbe bármi mást (államot, jogszabályokat stb) belekeverni, mert az időtáv ugye 25-30 év, az alatt ezek bármikor megváltozhatnak -, ahogy meg is változnak, mégse zárkózunk fel. De nem ezek miatt, hanem azért, mert egész egyszerűen akkora a hátrány.

Skankhunt42 2017.06.01. 09:43:28

@1ghost: jaj jaj jaj ma te vagy az ügyeletes ballibsi aki mindenhez is ért?

nu pagagyí 2017.06.01. 09:59:01

@MaxVal BircaMan HJCD: Már megint nem olvastad el a blogot. Az leírja a miértet is.

A haszon azé, aki a pénzét befekteti, jelenleg leginkább a multiké. Gyere haza, fektesd be a külföldi multinál megkeresett vagyonkádat valami nyereséges tevékenységbe. Fizesd meg a dolgozóidat, fizesd meg az összes adót és teljesítsd az állam által elvárt előírásokat és persze nyomd le a külföldi konkurenciát. Pofázás helyett ezzel járulhatnál hozzá szeretett hazád felvirágoztatásához. De sajnos, neked csak a szád jár.

Ma Baker 2017.06.01. 10:02:52

"Nyugaton viszonylag stabil a gazdaság, az adópolitika, szilárd a jogi háttér, erős a közigazgatás, hatékonyak a bíróságok, szigorú a kontroll. A társadalom stabil (a mienkénél legalábbis stabilabb)."

Ez mind mesebeszéd. Azért mondatja ezt egy emberrel egy belső hang, mert nem jut el hozzánk a médiában az a sok mocsok ami ott történik, leginkább csak a saját mocskunkkal etet minket a sajtó, ami talán épp elég is.

Ma Baker 2017.06.01. 10:11:28

"Nem a multik, a zsidók vagy a liberális gyarmatosítók veszik el, hanem erre kényszerít az állam mindenkit,"

Tévedés! Én is egy nyugati multinál dolgozok, ugyanazt a munkát végzem, mint a kinti kolega, akivel akivel akár óránként is kontaktolok oda-vissza. A különbség annyi, hogy én a harmadát keresem mint ő, a terméket pedig amit készítünk, a kinti anyacég adja el zsíros összegekért, míg a hazainál valahogy mindig költségcsökkentés van csak. Ugyanez pl a győri audinál. A magyar GDP-t 3000 euróval, kb 1 millával pörgeti minden egyes kigurult audi. Elhagyja az országot, eladják és a német gazdaságot már az eladási ár mínusz 1 millával pörgeti (akár átlag tízmillió forint) az az autó, amit a Magyarok raktak össze.
Tesconál ugyanez. Éhbérért foglalkoztatnak, miközben a telephelyet és a pénztárgépeket a svájci tescotól bérlik vissza irreálisan sok pénzért, így eltüntetve a hazai giganyereséget és elkerülve a magyarországi adózást.

Szóval jól kicsatornázott módja van a fejletlenebb országok lakosságának kiszipolyozásának, aminek csak úgy vethetünk véget, ha nekünk lesz sikeres termékünk mint az audi, vagy monopol kiskerünk mint a tesco. Persze ezt is max úgy engedik, ha 80% a külföldi befektető mögötte, különben ki fog esni a kerék a cég alól, mint a Modulo busznak anno.

aleb19 2017.06.01. 10:22:32

Nyugaton viszonylag stabil a gazdaság, az adópolitika, szilárd a jogi háttér, erős a közigazgatás, hatékonyak a bíróságok, szigorú a kontroll."
ja persze almodizni jo pl anglia...2 ev alatt 30%-al er kevesebbet a gbp most jon a 3. valasztas /2015-2016-2017/...a 21 millio haztartasbol 11.7 millio kap valamilyen tipusu segelyt...

aleb19 2017.06.01. 10:32:48

"...hatékonyak a bíróságok, szigorú a kontroll."

ez viszont igaz a behajto cegek eros jogositvanyai miatt egyre tobb az ongyilkos... pl egy 60 fontos parkolasi birsagot siman felpumpaljak 3000-re, de 1000% apr fogyasztoi hitelt is igenybe vehetsz

Ma Baker 2017.06.01. 10:35:18

Jjja, arról meg nem is beszélve, hogy az EUs pénzek 2/3-át ugyanúgy becsatornázták a német multikhoz, tehát ezen is szépet bukunk.

index.hu/kulfold/eurologus/2017/02/28/nemetorszag_nagyot_szakit_az_eu-bol/

index.hu/kulfold/eurologus/2016/06/02/tenyleg_megeri_az_eu-tagsag/

Ballib Cenzúrázók Réme 26 2017.06.01. 10:35:22

Már megint kezdik a szokásos napi ellenforradalmukat ezek a Soros bérenc blogok. Miközben az országban végre nyugalom és világrekord fejlődés van, addig ezeknek liberális álnihilistáknak semmi se jó. Orbán Viktortól mnden sikert elvitatnának, pedig őneki rengeteget kellett tennie, mert az elmúlt nyolc évben teljesen tönkre lett vágva a magyar gazdaság.

Hála Orbán Viktor történelmi tetteinek ma már nem az elüzött IMF zsarol Magyaországon, hanem a kormány. Ennek a kormánynak pedig sikerült 1 millió munkahelyet teremtenie. Aki nem riad vissza a közmunkától az mind tud dolgozni. A fizetések pedig még sose értek ennyit mint most.

Aki pedig hajlandó mmást is dolgozni és nem a romkocsmákban búslakodni, az pedig apríthat a tejbe. Nem kicsit, nagyon! Mészáros Lőrinc nem volt rest 50 éves fejjel kitanulni újabb szakmákat és elvállalni az Orbán Viktor által rábízott munkákat. Az eredmény közismert: Mészáros Lőrinc ma már össze se tudja számolni a milliárdjait.

De ugyancsak jó példája a munkával való előrejutásnak Tiborc István, Garancsi István, a Duna Aszfaltosok. Orbán Viktor apja már rég nyugdíjas lehetne, de ő nem henyél ám mint a liberális nyuggerek, hanem szintén elvégzi a neki kiadott munkákat és most már évi 1 milliárd forintos jutalékot vesz fel érte.
Megvannak tehát a nemzeti ellenpéldák a Soros csicskák rémítgetéseire hogy semmi se jó meg semmi se elég. Csak dolgozni kellene az álcivil liberálisoknak, aztán talán még ők is juthatnának valamire.

Midnight Run 2017.06.01. 10:36:35

@Ma Baker: igazad van, csináljuk jobban, mint a nyugati multi.

Ehhez fel kéne adni a magyar irigységet, az árokásást (mindkét oldalról), a korrupciót, a lopást és találn egy korrekt és okos vezetést.

Vagyis ez egy sci-fi. Sajnos. De addig a többség marad biorobot meg felnőtt ipari szakmunkás.

nemecsekerno_007 2017.06.01. 10:36:46

1. Nézzétek már meg bruttóban is a nyugati, meg a Mo-i fizetéseket, akkor már kisebb a különbség
2. Miért kisebb a magyar nettó?
3. Miért kell magasan tartani az adókat, járulékokat illetve az ÁFÁ-t?
4. Nézzétek meg a kiadási oldalt is.
5. Nézzétek meg azt is, hogy a lakosság hány százaléka kap direkt v. inderekt módon az államkasszából.
6. ... és nézzétek meg azt is, hogy kik azok akik az államkassza nettó befizetői.

Meg lesz ott a megoldás egyszer :) Miért kell 50%-is elvonási szint. Elárulom, hogy nem Rogántóni helikopterezi el. DE itt egy kis segítség:

www.amipenzunk.hu/#/~/koltsegvetesi-kiadasok

nu pagagyí 2017.06.01. 10:41:57

@Ma Baker: A Magyarországon foglalkoztató multi általában többet fizet, mint egy magyar vállalkozás, ráadásul szabályosan, bejelentve. A multikat ki lehet seprűzni persze, de a helyükbe nem lépne senki, aki mindenhol eladható terméket gyártana, ami cserealap a világpiacon. Megvalósítható ismét a kommunizmus, csak akkor ne nyivogj majd, hogy Trabant lesz Merci helyett, kurblis telefon okos telefon helyett, pufajka farmering helyett.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2017.06.01. 10:42:28

Gyerünk srácok!
Elmagyarázni,hogy miért jobb itt 2010 óta mint nyugaton!
Hajrá!:))

Midnight Run 2017.06.01. 10:42:55

@Ballib Cenzúrázók Réme 26

A helyzet az, hogy annyi pénzből, amit az EU adott, OV munkája nem üti meg az elégséges szintet. Ennyi pénzből a ballibák is csináltak volna ekkora fejlődést.
Az meg, hogy csak néhány haveri cégnek oszt vissza túlszámlázott és slendriánul elvégzett munkát, az pont a rendszer alkalmatlánságát mutatja.

De megnézheted az elhanyagolt oktatást és egészségügyet, az jól mutatja, hogy a fenti elit mit is gondol a félázsiai, illiberális magyar lakosságról,már ahogy ők becézik a magyar népet.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2017.06.01. 10:43:41

@nu pagagyí: Vagy orbán kép rákosi/kádár helyett!
Ja nem,az jó lenne.:))

nemecsekerno_007 2017.06.01. 10:45:14

@nu pagagyí: "A haszon azé, aki a pénzét befekteti, jelenleg leginkább a multiké. Gyere haza...."

Én még kiegészíteném egy-két dologgal:

Gyere haza és...

1. termeld ki a nyugdíjakat, mert amit annó befizettek, azt már akkor másnak fizették ki.
2. finanszírozd jó szakemberek képzését, gazdag nyugati országoknak.
3. fizess jó sok iparűzési adót, amiből a helyi önkormányzat "világszinvonalú" szolgáltatást nyújt (muhahaha.)
4. fizess jó sok TB-t, hogy abból biztosítsák mások ellátását.
5. És közben halld azt Botkától, hogy "Fizessenek a gazdagok."

A végén Mo.-on csak a képzetlen fiatalok és a nyugdíjasok maradnak, aztán eszik a városi galambokat, vagy egymást.

bio 2017.06.01. 10:49:40

@VT Man: Ne hidd. Ha egy kavezot vagy fodrasz szalont akarsz nyitni UK-ban nem fogsz azon gondolkodni hogy vajon a brexit miatt ez jo befektetes lesz-e vagy sem. A kornyekemen most nyilt egy uj pizzeria, mindenhol epitkeznek gozerovel pedig nem Kensingtonban lakok de meg csak nem is Londonban. Vallakozasok jonnek mennek. Senkit nem erint a brexit addig amig a munkaerot nem keleteuropaiakkal akarja megoldani es/vagy gazdasagilag vmilyen kapcsolatban lesz a vallalkozasa az Unioval......majd vmikor ha vegre kitalaljak hogy hogyan fog ez az egesz mukodni. Az hogy a politikusok hogyan dobaloznak mindenfele kijelentessel amibol szep riogato szalagcimeket lehet gyartani nagyjabol senkit nem erdekel.

BéLóg 2017.06.01. 10:50:48

Én ma is a saját munkaterületemen többszörösen hatékonyabban, jobban és gyorsabban dolgozom mint bármely más munkatársam bárhol. Ez tény, nem nagyképűség.
EZÉRT alkalmaznak külföldön is.
Külföldön UGYANAZÉRT a munkáért a többszörösét kapom (és magyar munkáltatóm is), mint amikor idehaza csinálom.

Szóval, van kérdés?

Ez a kizsákmányolás, a rablás, a pénzek MESTERSÉGESEN csinált és a valósággal köszönő viszonyban sem lévő paritása okozza.
BÁRMELY magyar cég ami ugyanazt a terméket állítja elő ami Nyugaton is van, a téglától a zöldség/gyümölcsön át a szellemi javakig nyugaton azt UGYANAZON az értéken tudja eladni, mint amit ott a saját javakért fizetnek. Szó sincs azokról a hazugságokról hogy "hatékonyság" meg "ez" meg "az". "Ez", meg "az" az KAMU.

Az tehát, hogy ma egy euróért 300 Ft-ot (kábé) kell adni és nem 80-100 Ft-ot, amit reálisan KÉNE, annak KIZÁRÓLAG a kizsákmányolás és globális pénzhatalom összeesküvése az oka.

nemecsekerno_007 2017.06.01. 10:51:53

@nu pagagyí: "A Magyarországon foglalkoztató multi általában többet fizet, mint egy magyar vállalkozás, ráadásul szabályosan...."

1. Senki nem akarja elzavarni a multikat.
2. A multi Excel táblázatot néz, ha gáz van akkor kirúg. A kkv-k rugalmasabbak és jobban megtartják a munkaerőt.
3. Minden normális országban a hazai kkv-k adják a gazdaság gerincét. (így ha egy-két multi lelép, az se gond)
4. A multi nagyon hatékony, de ha beüt a válság, akkor ráhagyja az államra a szociális problémákat.
(kicsit mint a Mama Hotel: gyerek eszik, iszik, baszik, a mama meg mos, főz, takarít)
5. A magyar kkv szektornak fejleszteni kell, javítani kell a termelékenységen, de ebben segíteni kell őket.
6. Az állami hivataloknak szemléletváltásra lenne szüksége. Nem a kkv van értük, hanem fordítva. (persze a "Fizessenek a gazdagok" szlogen nem sokat segít ezen)

Sexual Harassment Panda 2017.06.01. 10:52:44

@nick papagiorgo: a német átlagkereset jó lesz 3000btuttónak is havonta

room_101 2017.06.01. 10:55:42

@BéLóg:
oké, még jobban is járhatsz, adok 120-at egy euróért neked, kb. 20 millió forintot tudok azonnal váltani, hogy még jobban is járj, mikor boltolhatjuk le a bulit?

pityókaborsommelier 2017.06.01. 10:57:31

@Ylim: én már nem is válaszolok ennek a f@sznak. Lehet, hogy kéne?

Roan 2017.06.01. 10:59:23

@Ma Baker: Ja, csak azt az Audit egy német mérnökcsapat tervezi, akik nem 1000 Euró fizetést kapnak, mint a magyar összeszerelő munkás, hanem jóval többet, mivel több a hozzáadott értékük is. Ez az egész gazdaságra igaz: amíg kevés hozzáadott értékű terméket állítunk elő, és annak a jó része is importból származik, úgy kevésbé részesülünk a terméken elérhető haszonból. Ha többet tudnánk hozzáadni, mert több jól képzett munkaerő lenne, pl. nem csak összeszerelnénk az Audit, hanem a nagy részét itteni beszállítók gyártanák, sőt, magyar mérnökök dolgoznának rajta, akkor máris nem 3000 3 GDP-ről, hanem a többszöröséről beszélnénk.

2017.06.01. 11:01:10

@Midnight Run: nem csinálhatod jobban, mint egy multi, ugyanis pont az az EU célja, hogy teljesen kiszolgáltassa a keleti piacokat a nyugati multiknak. Az EU-s pénzek is csak arra jók, hogy legyen minden zsákfaluban térkő a főtéren, meg hogy a német ipari cégektől vehessenek cuccot a kelet-európai államok. Az EU mára egy német hegemóniatörekvés trójai falova lett.
Nem véletlen, hogy szinte mindenhol szarabbul élnek az emberek az EU-ban, mint 10 éve, franciák, spanyolok, olaszok, görögök. Ugyanis nem csak Magyarországot szipolyozza ki a német tőke az EU által. A német gigabankok szépen lehúzták a görögöket, minden EU-s pénzt német termékekre kellett költeni az EU-s közbeszerzési jognak ez a lényege, hogy nehogy a többi tagállam kis cégei helyzetbe kerüljenek.

Ahol a világban igazán sikerült nagyot gurítani, azok az olyan országok, ahol nem lett kiszolgáltatva a gazdaság a külföldnek, először felfejlesztettek brutális állami támogatásokkal és határtalanul protekcionista gazdaságpolitikával hazai cégóriásokat, majd azok jól fizető munkahelyeket teremtettek, egyre képzettebb munkaerőt igényeltek, ez emelte az oktatás színvonalát, összességében a jólétet. Japán, Dél-Korea, Tajvan ezt az utat járta be. Japánban vagy Dél-Koreában nincs fair közbeszerzés, itt Ázsiában a hazai cégeket preferálják, így nem folyik el annyira külföldre a profit.

Magyarországon esélye sincs egy magyar cégnek felnőni, mert legfeljebb egy multi beszállítója lehet, szopató fizetési feltételekkel szorongatva, melósait éhbérért foglalkoztatva.
Az EU pénzek a német iparnak juttatott közvetett támogatásokká váltak mára, az EU Merkel kottájából játszik.
Magyarország kapott pár infrastrukturális beruházást, ezzel ki lett szúrva a parasztok szeme. De az ilyen beruházások esetén is jórészt nyugati cégek kaszálnak.
Orbán próbál kuruckodni, amit ellopnak, azt haveri cégekbe nyomják. Ha nem tennék, akkor úgyis kifolyna az a pénz az országból. Sajnos ez van.

Aki képzett, az viszont mehet nyugatra dolgozni, a magyar adófizetők kitanították, a nyugati multi meg profitál belőle. Ez egyéni szinten megéri és érthető is, ha valaki elvándorol, de társadalmi szinten ez is az ország kizsákmányolásához vezet. Egy magyar orvos több tízmilliós képzési költséget zsebre vágva a diplomájával német nyuggerek aranyerét fogja kezelni... ez a kibocsátó országnak nem éri meg.

whale 2017.06.01. 11:05:37

@Ad Dio: És már ez is eltűnt nagyrészt, a képzett munkaerővel együtt... Ugyanis a képzett munkaerő is rájött, hogy nem kell évtizedeket várni a gazdasági felzárkózásra itthon, ha egy egy repjegy áráért két hónap múlva beülhet a tutiba...

whale 2017.06.01. 11:14:14

@Sexual Harassment Panda: LEgyen. Az pont a háromszorosa az itteninek...:)

2017.06.01. 11:14:59

@Roan: nincs elég mérnök a németeknél,ezért meg az agyelszívás és outsourcing. Az AUDI-n se csak német mérnök dolgozik, gondolom tudod te is, hogy a VW dízelbotrányban érintett autókra a Bosch szállította a csalószoftvert, amit valószínűleg magyar mérnökök fejlesztettek :)
De tökmindegy, hogy milyen képzett a multinak bedolgozó magyar mérnök, sose fog annyit kapni Magyarországon, mint akár egy németországi melós.

Volt barátnőm apja egy német cég magyarországi leányvállalatánál volt vezető mérnök. Kapott céges telefont meg egy középkategóriás céges autót (ez is csak magyar viszonyok közt számít valami extra fasza juttatásnak), meg egy jobb magyar fizetést, cserébe kihajtották a belét a német főnökei. Ugyanennek a cégnek a németországi központjában senki se kapott gyomorfekélyt a nagy hajtásban...

Brix 2017.06.01. 11:17:28

Maguk a németek is elégedetlenkednek a fizetésükkel...Sok közgazdász szerint Európa egyik fő problémája, hogy a németek túl keveset vásárolnak a többi európai államtól, ők meg túl sok terméket adnak el a félperiféria államoknak. Gazdasági egyensúlytalanság alakult ki, a centrum és a periféria államok között...A kereskedelmi és ipari nagytőke mindent bekebelez , kisgömböc módjára....Az a durva, hogy a LIDL, Aldi és a többi kereskedelmi lánc tönkreteszi a helyi termelést. Mindent hamisítanak , az olasz mozzarellától kezdve, a debrecziner kolbászig....
A centrum országok most azt tervezik, hogy strukturális alapokat is megvágják vagy elveszik , mindenféle mondvacsinált indokokra hívatkozva, vagyis a legjobb úton vagyunk az EU szétesése felé..Mindez elsősorban a szűklátókörú , önző német politika miatt! A Brexit is a német politika miatt következett be, mivel az utolsó csepp a pohárban, Merkel migránspolitikája volt...

nick papagiorgo 2017.06.01. 11:22:13

@Sexual Harassment Panda:
én kb 4000-et találtam, de meg lehet csinálni 3000-el is :)

úgy már nem 25-30, hanem "már" 21-26 év alatt utolérnénk őket, ha MINDEN évben 3x akkora béremelés lenne nálunk, mint náluk.

Szerinted ez reális?
Ezért mondom, hogy tök fölösleges itt a "kizsákmányoló állam"- on, a "nehéz cégalapítás"- on meg ilyeneken hőbörögni. Egész egyszerűen akkora az előnyük, hogy sose érjük be őket.

nemecsekerno_007 2017.06.01. 11:23:49

@karandash: Ezt szépen összefoglaltad :)

Brix 2017.06.01. 11:24:31

@karandash: Azt mondom én is , hogy a németek okozzák a legtöbb gondot ma Európának, lsd: az illegális migráció nem megfelelő kezelése, és a "karvaly" tőke európai nyomulása miatt... Még a " dögre " szegény görögökre is rájárnak, és fillérekért viszik a közvagyont... Soros Gyuri is megmodta, hogy a német politika a legnagyobb probléma, ma Európában

nemecsekerno_007 2017.06.01. 11:27:05

@Brix: Lehet, hogy az kéne, hogy Németország visszaállítsa a márkát :) Persze nem véletlenül nem akarják :)

Ad Dio 2017.06.01. 11:27:46

@whale:

Részben. A munkaerőhiány emeli a béreket.

nemecsekerno_007 2017.06.01. 11:28:30

@Brix: "Soros Gyuri is megmodta, hogy a német politika a legnagyobb probléma, ma Európában..."

Neki meg a legnagyobb konkurencia :) Nyílván ő se szívjóságból fektetne be bárhova is :)

whale 2017.06.01. 11:30:53

@Ad Dio: Igen. CSak a munkaerőhiányt nem csökkenti...:) 30-40%-os béremelés, ráadásul évekre elhúzva, nem versenyképes a külföldön kapható 2-300%-os bérnövekedéssel...

Ballib Cenzúrázók Réme 26 2017.06.01. 11:39:24

@Brix: "Azt mondom én is , hogy a németek okozzák a legtöbb gondot ma Európának, "

Ez köztudott. A fügetlen sajtó ezt már évek óta írja, de Merkelék nem engedik megjelentetni a híreket, hanem cenzúrázzák azokat. Azt meg ugye tudjuk, hogy Merkelt meg Soros irányítja. Sorost meg Izrael. Viszont Izraelben Soros embereivel van tele a kormány, így végül is Soros önmagát irányítja.
Illetve az van, hogy Soros strómanokat épített be (mint a ballibek egykoron a közbeszerzéseikben), hogy ne lássa a világ, hogy valójában Soros áll a Soros manipulációk mögött.

Soros azonban le van leplezve! Ma már mindenki tudja, hogy Soros gyarmatosította a nyugati egyetemeket ahol a fertőző betegségnél is súlyosabb károkat okozó liberális eszméket oktatnak.

Soros robbantotta ki a menekültválsagot hogy tönkretegye Németországot és Svédországot, amiket aztán bagóért felvásárolt volna. Soros cérlja hogy a muszlim hordák túlszaporodjanak minket keresztényeket és bevezessék a Sariát, ahol a tolvajok kezét levágják. Soros lopja ki a közpénzeket a nyugati közbeszerzéseken és viszi ki a profitot külföldre.
Soros áll az európai népszaporulat hanyatlása mögött mert a hátérben az ő kezében van az összes kotongyár és antibébi tabletta nagyüzem amelyek elárasztják a nemzetellenes termékeikkel az egészséges nemzetállamokat, Soros kezében van szinte az összes nyugati média, amelyek naponta ontják a haudozásokat a migránsokról és tudvalevő hog Soros áll az ellenforradalmak mögött szerte a világon Ukrajnától Madagaszkárig.

Ennek csak Orbán Viktor kormánya és Német Szilárd tudnak ellenállni. Ezért kell a következő 20 évben is a Fideszre szavazni, különben Magyarország leveszett és a nyugati népek sorsára fog jutni.

nu pagagyí 2017.06.01. 11:39:28

Magyarország alapproblémája, hogy nem teremt olyan környezetet, amelyben valós teljesítménnyel lehet boldogulni. Helyette a haverok silány tevékenységét finanszírozza átláthatatlanul és korrupt módon. A haverok értéktöbblet helyett értékkevesbbletet termelnek. A lyuk befoltozását (a mutyik fedezetét) a mindenkori korrupt rezsim vagy hitelfelvételből, vagy a nép szükségleteinek olcsításából teremti elő.

Az orvosság a piaci viszonyok erősítése lenne. A gazdálkodóknak adott támogatások megszüntetése legalább 10 évre, amíg kialakul a szabad piac értékítélete. Az állam gazdasági tevékenységét minimalizálni kell, amit lehet piaci cégek végezzenek. Az EU-s támogatásokat kizárólag vállalkozást segítő és modernizációs infrastruktúrára lehessen költeni, cél a későbbi haszon. A kisebb állam kisebb adót jelentsen, ami normatív és pofáraszabásmentes. Egyszerű és méltányos adók kellenek és minimális bürokrácia.

nemecsekerno_007 2017.06.01. 11:54:32

@nu pagagyí: "Az orvosság a piaci viszonyok erősítése lenne. A gazdálkodóknak adott támogatások megszüntetése legalább 10 évre, amíg kialakul a szabad piac értékítélete..."

Muhahaha. Nem lehetsz ennyire naív.

- A francia gazdálkodónak is megszüntetnéd a támogatását?

BéLóg 2017.06.01. 12:06:28

@room_101: Nagyon buta vagy ha nem értetted, amit mondtam. Nem ÉN adnék ennyit, ennyit kéne hogy érjen MA a forint anélkül, hogy bármin változtatnunk kellene. Ez a pénzünk REÁLIS vásárlóértéke 2017-ben.

A rabló Nyugat ezt pontosan tudja és éppen azzal foszt ki minket, hogy MESTERSÉGESEN harmadára szállítja le a magyar vásárlóértéket!

Sokan emlegetik, genya Nyugat, szart ad nekünk azonos néven. Ha csak ez lenne, de nekem tucatnyi példám van arra, hogy DRÁGÁBBAN adja ugyanazt a terméket (aminek a minősége nem rontható), tehát zöldséget, gyümölcsöt, konzerveket, csokoládét, sajtokat, satöbbi mint Nyugaton!
A különbség a pénzben minimum egyharmad, de számtalan esetben kétszer drágább itthon a termék.
Pl. Spar/Lidl/Aldi mini paradicsomok Németországban 60 cent (180 Ft), itthon 500 Ft és a sort folytathatnám.

káposzta 2017.06.01. 12:10:53

@Ballib Cenzúrázók Réme 26: Fel kéne lépned valahol, hatalmasak a szövegeid :D

2017.06.01. 12:11:47

@Ad Dio: nem igaz, az EU visszatartott pénzeket , amit aztán Orbán alatt fizettek ki.
Ráadásul az Orbán kormány lehívásokban jobban teljesít...

2017.06.01. 12:14:43

@BéLóg: te nem vagy túl művelt gazdaságtanból , ugye?
Miért adná a Lidl többszörös áron ugyanazt a terméket alacsony vásárlóerejű piacon?
Kevesebbet akar eladni? Erdekes kereskedelmi filozófia....

Albert Ejstejn 2017.06.01. 12:21:08

@abcd1234: "@Albert Ejstejn: "Nemetorszagban egesz egyszeruen az egy fore juto megtermelt ertek otszor nagyobb."
Biztosan nem. Közel ugyan annyi. A különbség, hogy az itteni vállalkozó nem oszt vissza. "

Itt az orszagok GDP listaja
hu.wikipedia.org/wiki/Orsz%C3%A1gok_egy_f%C5%91re_jut%C3%B3_GDP_szerinti_list%C3%A1ja_(nomin%C3%A1lis)

20-as 60-as orszag

magyarorszag 12240 Nemetorszag 40952

Vagyis a nemeteknel 3.5-szor annyi ertek termelodik. Es ezert ebbol tobbet lehet kiosztani az embereknek.
Ha nalunk 100-ban minden penzt oda adnanak az embereknek, akkor sem lenne tobb, mint amennyi van. A rossz gazdasagi szerkezet, meg az esetleges korrupcio, ami mindenhol van, ezen legfeljebb 10-20 szazalekot ront, de nem lehetne 300 szazalekkal novelni a bereket, mert egesz egyszeruen nem keletkezik annyi penz.
Akkor kell majd reklamalni, ha majd 20-30 ezer lesz a GDP, es meg mindig nem lesznek a berek a mostaninak legalabb a duplaja.

Roan 2017.06.01. 12:25:57

@karandash: Magyarországnak nyilván az az előnye, hogy az olcsóbb munkaerő miatt olcsóbban tudja előállítani a termékeket. Ez azonban veszélyes verseny, mert könnyen ragadhatnak meg a bérek egy nagyon alacsony szinten (mint ahogy ez történt is). A kiutat az oktatásban látom, így ezzel a több hozzáadott érték->több fizetés->magasabb fizetőképes kereslet->igény a drágább termékekre, szolgáltatásokra->még több hozzáadott érték spirálba belépve szépen feljebb lehet(ne) kúszni, persze az kétséges, hogy mikor érjük be a nyugati szintet, ha beérjük. A jelenlegi hozzáállással (oktatás amortizálása, haverok ültetése az egyetemek élére, stb.) erre nem látok esélyt.

Roan 2017.06.01. 12:30:14

@karandash: amúgy vannak példák sikeres magyar cégekre (Prezi, Graphisoft, stb.), csak ahhoz, hogy több ilyen legyen, az oktatás mellett a kkv-kat is támogatni kellene, pl. főterek térkövezése helyett, és kiszámítható jogi hátteret teremteni.

BéLóg 2017.06.01. 12:39:19

@Könnyen elkaptuk, uram!: Na ne. Életedben nem jártál akkor még nyugaton, ahol a szóbanforgó Datteltomaten vagy Minitomaten 60 centbe kerül a fél kilós dobozka és UGYANEZ a Datteltomaten vagy Minitomaten magyarországon 500 Ft!
Mindenhol, Spar, Lidl, Auchan, Tesco, Penny. Annyira hülyének ne nézz, hogy ezt ne tényként írjam. Én rendszeresen járok arrafelé, PONTOSAN tudom az árviszonyokat.
Azért adja ennyiért, mert (nem tudván hogy már a 180 Ft-on is KERESETT) az emberek megveszik, és persze mert mindenki ennyiért adja (kartell).
De megnézheted a sajtokat is, egyik kedvencem odakint 3 EUR, idehaza meg 1800 Ft (!), a 90 centes táblás csoki itt 500 Ft a diszkontban, és a többi, és a többi.
Nem csak hamis, csaló a devizaszorzó, de még ezekben is meglopnak minket és persze egész Klet Európát.

Midnight Run 2017.06.01. 12:55:13

@karandash: Ne haragudj, de rengeteg sületlenséget írsz.

Azt például az EU sehol nem írja elő, hogy főteret kell az EU támogatásból építeni. 15 éve, amikor Burgenland még az EU szegény részéként éldegélt, nos ők is kaptak EU támogatást. Megnézték egy profi szakértők tanácsadó céggel, hogy mire hasznosulhat ezt leginkább. A tanácsadó szélenergiát javasolt északra és termálfürdőket Dél-Burgenlandba. Meg is épültek szépen, azóta az 5 termálfürdő tele van (infrastruktúrát is tettek mellé, érdemes megnézni, hogy minegyik fürdő hotelekkel van összekapcsolva), szélenergia révén meg energia exportörök.
De lehetne mondani az észt példát is, ahol az EU pénz oktatásba ment. Sajnos nálunk a lopás a fő szempont meg mindenki okosabb a másiknál. Na azért lett mindenből kő meg főtér.

Jó pár magyar cég el tudja verni a multikat. Lásd Wizzair, Prezi, de Gattyán cége is ide tartozik, még ha sokaknak erkölcstelen is az üzlet. De múltkor olvastam egy utánfutót gyártó magyar cégről, akik Európában is az élen vannak, a rendszerváltozáskor jött létre. Szóval nem kell itt csicskásnak lenni, csak megfelelő korrekt feltételeket teremteni a munkához. Amit én nem mindig látok adottnak.

Midnight Run 2017.06.01. 12:58:09

Egyébként minden munka annyit ér, amennyit megadnak érte. Magyarországon harmadannyit adnak egy munkaért, mert ekkora a kereslet és a fizetőképesség.

Ez kb. olyan, mint Alsóröcsögén egy ház értéke és a Rózsadombon egy ház értéke. Lehet verni a mellünket, hogy nekem ugyanolyan csili-vili palotám van Alsóröcsögén, miért nem adnak érte annyit, mint a Rózsadombon, de a tény az tény marad.

Egyébként el lehet menni, nyelvet és szakmát is lehet tanulni, még olyan helyek is vannak a világba, ahol nem drasztikus az őslakosság előnybe hozása (USA, Anglia, UAE - csak ez a három jut kapásból eszembe).

konrada 2017.06.01. 13:01:34

@Roan:
Az oktatás csak akkor kiút, ha röghöz kötöd a benne részt vevőket, mert egyébként olyan plusz teher, melyben a magyar adófizető képezteti ki a nyugati országokba a munkaerőt, hiszen az oktatás automatikusan nem jelenti azt, hogy az átlagfizetés nőni fog, így a képzetteknek már alapjuk-tudásuk is lesz ahhoz, hogy kivándoroljanak...

Midnight Run 2017.06.01. 13:22:33

@konrada: Pont, hogy szabadon kéne hagyni az embereket, hogy válalkozzanak. Meg persze egy korrekt, stabil, kiszámítható kapitalista világot létrehozni, ami nem lenyúlni akarja a sikeresek és a magasan keresők jövedelmét. Ahol az állam gondoskodik a korrekt verseny feltételeiről, átlátható és pontosan kiszámítható és biztosítja a törvényes rendet és jogot.
Adam Smith már vagy 250 éve megmondta, mit vár az államtól: béke, beszedhető adók és törvény előtti egyenlőség (angolul: peace, easy taxes, and a tolerable administration of justice). Na ennyi kéne a magyar államtól is.

abdul hackeem 2017.06.01. 13:30:41

@konrada: nem is kell itt senkit oktatni, mert plusz teher:
www.vg.hu/penzugy/egyre-tobb-penzt-utalnak-haza-a-kulfoldon-dolgozo-magyarok-476147/
és mivel itthon hiány lett munkaerőből, emelkedik is az ára.
köszönjük viktor, ezt is elintézted.
ja, és ha majd 20 év múlva nem lesz senki, aki megszerelje a csapodat, megigazítsa a tetődön a cserepet, akkor gondolj erre a cikkre.

nemecsekerno_007 2017.06.01. 13:41:58

@Midnight Run: Ez nem ennyire egyszerű, hogy "költsünk többet az oktatásra" mert azzal tényleg csak gazdag országoknak képzünk szakembert a én adómból.

Úgy csak munkaerőutánpótlás és piac vagyunk nekik. Muszáj új piacokat is keresni, kkv-kat támogatni valahogy ill. szükség lenne több társadalmi szolidaritásra is (értsd.: aki megteheti az helyi magyar terméket vásárol, még ha kicsit drágább is mint az import, de legalább csökkenhet a közmunka)

"Ahol az állam gondoskodik a korrekt verseny feltételeiről...."

Korrekt verseny? :) Kína példáját hoznám fel. Kommunista tervgazdálkodás, kapitalista jellegű gazdasággal. Mindenki kiszervezte oda a gyártást ami tőkefelhalmozódást eredményezett. Most meg mindenki ott lohol, hogy betörjön egy 1 mrd-s piacra. Persze azért a kínaiak igyekeznek úgy alakítani, hogy ne basszák át őket :) Nyílván mi kisebbek vagyunk, kisebb piac és az EU törvényei miatt erősen korlátozott a mozgásterünk. A V4-ekkel már azért kicsit nagyobb a befolyásunk, de ettől függetlenül ha az európai magországok nem engednek egy kicsit, akkor tényleg széteshet az unió. Illetve ne csodálkozzanak azon, hogy próbálunk kelet felé nyitni: Kína, India, Oroszország. (sok mással egyetemben) Ez esetleg Eu-s gazdasági érdekeket sért, de persze a demokráciát, meg a jogállamot emlegetik :)

room_101 2017.06.01. 13:46:31

@BéLóg:
Ha ilyen szemét árkartellbe tömörül a multi, akkor kánaánnak kéne lenni a CBA/Coop/Reál vérmagyar kereskedőláncnak, miért nem veszik el a vevőket árversennyel?

A szemfüles magyar kereskedő miért nem hoz be Datteltomaten-t, meg sajtot, és akkor mennyit kereshetne rajta?

A piacon lévő echte magyar kézműves(nek mondott) sajtot horror áron adják még a geci multi jobb sajtjaihoz képest is, próbáltuk párszor, és nincs közel se olyan jó.

Zavart érzek az erőben, vajon miért?

Midnight Run 2017.06.01. 13:50:07

@nemecsekerno_007: a magyar KKV akkor fog jól működni, ha adóval, bürokráciával és idióta szabályozással nem veri szét a magyar állam. A nyugat beengedi a magyar terméket, feltéve, ha lenne magyar termék. De igazából nincs, vagy alig. Akkor lehetne keletre is nyitni. Ja és a korrupciótól nem lesz jó magyar KKV. Mészáros cégei csak a lejmolásban jártassak, nem abban, hogyan álld meg a helyed a piacon.

Egyébként egy magyar kitanítatása meg akkor is jó üzlet lehet, ha nyugatra megy, mert hazautal pénzt, később itt fektet be, a gyerekei visszajöhetnek. Ehhez mind élhető feltételrendszert kéne kialakítani.

irgalmatlan 2017.06.01. 13:56:34

Kiváló cikk. Egyebet nem tudok elmondani.

csakférfi 2017.06.01. 14:05:25

@Roan: @nemecsekerno_007:

ongondoskodas.blog.hu/2017/05/29/nyugdijkatasztrofa_kozeleg_a_vilaggazdasagban

Mind igaz amit a poszt és a kommentelők írnak......sajna.
Én is így látom!
Mint minden tettnek ennek is van következménye.
Mármint a határtalan kizsákmányolásnak.
Ez pedig a nyugdíj lufi.
Ahogy anna az amerikai ingatlanlufi. Úgy a nyugdíjlufi is kipukkan.
Semmi jót nem látok ebben a globalizált lopkodásban.

room_101 2017.06.01. 14:09:22

Többek közt két példát említenék, ami igazán jellemzi a helyzetet.

A 90-es évek elején egy vidéki nagy szocialista iparvállalat csődjekor a volt kollégáim megelégelték a nyüglődést, és kisvállalkozást alapítottak, nagybüszkén, ők sose mennek többet oda, ami körül kerítés van. Ment is a szekér egyre jobban, sok munkájuk lett, kerestek is egyre szebben. Aztán a 2000-es évek elejétől kezdődött általános hanyatlásban lejtmenetbe kerültek, végül felszámolták a vállalkozást, és vissza mentek "a gyárba" mérnöknek ahol bérmunkában autógyáraknak beszállítói munka folyt. Még büszkék is voltak, hogy 200 bruttót kaptak.

Régi tankörtársam, szlovákiai magyar srác a 80-as évek közepén kanosszát járt, hogy a szocializmusban ne kelljen végzés után hazaköltöznie, hanem a relatíve sokkal szabadabb Magyarországon maradhasson. Sokáig jól érezte itt magát, aztán egyre rosszabbul, végül 2008 körül hazaköltözött végleg. Azt mondta, anno álmában se fordult meg, hogy ez megtörténhet vele.

s 2017.06.01. 14:18:15

@1ghost: "elzavarni" ??????????????????????? Megőrült maga?

Karóba húzni, felnégyelni, lovak után kötni, kiherélni és kutyákkal felzabáltatni.

Nem gondolom, hogy ennél könnyebben ezt meg lehet úszni.

csakférfi 2017.06.01. 14:23:03

@Albert Ejstejn: Ja összeszerelek egy audi motort 1000 euróért.
Eladok egy audit összeszerelve 10000 euróért.
Előbbi a magyar gdp.t takarja az utóbbi meg a németet.
A motor sohasem fog többe kerülni mint az amibe beletették.
Van egy magyar közmondás erre többe "kerül a hús a levesnél".
tehát ennek okán sohasem fogjuk utolérni a német béreket.
Ja hogy a német gyereket nem összeszerelő munkásnak szánta apuka meg anyuka?
Segget nyalunk valljuk be öszintén....némi euróért cserébe.
:) :)

s 2017.06.01. 14:23:23

@midnight coder: "Ha valaki el akar indítani egy céget, akkor először is kell egy üzleti terv. Mit akarok csinálni ?"

Kaszinókat üzemeltetni - mondotta andyvajna és hipp-hopp picsa gazdag lett. Ki is talicskázott az országból néhány milliárdot a saját telibe baszott számlájára, hogy költené rák gyógyszerre, persze teljesen hiába.

csakférfi 2017.06.01. 14:29:18

@Albert Ejstejn:
Még valami .
"Kizsákmányolás vagy termelékenység?

Sok szó esik a termelékenységről, és ezt szintén érdemes egy kicsit közelebbről megvizsgálni. Az nem meglepő, hogy az iparban ilyen szempontból a németek állnak a legrosszabbul, azaz fajlagosan ott kerül a legtöbbe egy adott egységnyi termék előállítása.

Számokban ez annyit tesz, hogy Németországban 51 500 euróba kerül egy munkás, ő 67 900 euró értéket termel meg, ami 132 százalékos plusz. Ugyanez Szlovákiában 147,5 százalék (15 400 euró vs 22 800 euró), a cseheknél 163,3 (15 900 vs 25 900), a lengyeleknél 193 (12 ezer vs 23 200).

Most kapaszkodjatok meg: Magyarországon 211,7 százalék, messze kiemelkedve az egész régióban. Itt 13 200 euróba kerül egy munkás, és 28 ezer eurót termel. Ha én multi lennék, ez nekem is tetszene. Ha munkavállaló, akkor annyira nem biztos."

hataratkelo.blog.hu/2017/05/17/mennyit_keres_a_magyar_716

s 2017.06.01. 14:37:09

@Ballib Cenzúrázók Réme 26: :-)
andyvajnát kihagytad. Pedig az is szakadásig melózik a Black Jack asztalnál. Meg is van a látszatja. Most baszott ki pár milliárdot saját számlára.
palácsik timike pedig egy szál pinaszőrben hordja a frissítőket bazdmeg asztaltól asztalig a megfáradt pókereseknek. Az is kibaszott kemény meló ám, mert még meg is baszhatnak szájba, ha éppen olyan a lapjárás.

Ad Dio 2017.06.01. 14:40:45

@whale:

Így van. Viszont ha a hazai bér is ott lenne ahol a Német, akkor mi a fenéért jönne ide a német cég? A két szép szemünkért?

Ezért nem lehet megállítani az elvándorlást. Ugyan az a bérfeszültség mozgatja a kivándorlást, ami a gazdaságot is viszi másik oldalról.

Nagy megoldás erre nincs. Persze sokat lehet(ne) tenni apró változtatásokkal.

bontottcsirke 2017.06.01. 14:41:44

Ha a magyar munkaerő eladható lenne és értékes, akkor lehetne valamit kezdeni, de okosba megcsinálóknak és rabszolgáknak anyja sem érti a szavát.

Ehhez már csak disznópásztor-értékű kormányzás kell és máris megyübnk vissza az őskorba.

kvadrillio 2017.06.01. 14:45:35

MERA BILDERBERGEK AKARNAK KERESNI !!!!!

Ű
17. június 1. csütörtök 13:04
Donald Trump elnökségéről is tanácskozik a Bilderberg-csoport
MTI
Az egyesült államokbeli Virginiában, Chantilly városban csütörtökön megkezdődik a Bilderberg-csoport nevű, zártkörű társaság éves találkozója, amelynek fő témái között van Donald Trump elnöksége, az Európai Unió jövője és a transzatlanti kapcsolatok alakulása – derült ki a csoport közleményéből.

A titokzatoskodásáról ismert csoport találkozóin hagyományosan befolyásos politikai és gazdasági vezetők, tudósok és újságírók vesznek részt. Közleményük szerint idén 131 résztvevő kapott meghívást a négynapos tanácskozásra, köztük Henry Kissinger egykori amerikai diplomata, Jens Stoltenberg NATO-főtitkár, Vilmos Sándor holland király és John Brennan volt CIA-igazgató.

A társaság azt is tudatta, hogy a találkozón az új amerikai adminisztráció több képviselője, például Wilbur Ross kereskedelmi miniszter és Herbert R. McMaster nemzetbiztonsági főtanácsadó is lehetőséget kap arra, hogy eszmét cseréljen a milliárdosból lett elnök bírálóival, köztük akár Eric Schmidttel, az Alphabet – a Google-cégek anyavállalata – igazgatótanácsának elnökével.

Az összeesküvéselmélet-gyártókat is inspiráló Bilderberg-csoport idén is leszögezte, hogy semmiféle határozatot nem terjesztenek a résztvevők elé, nem tartanak szavazást, és a tanácskozásról nem fognak közleményt kiadni. A beszélgetésekről nem készül jegyzőkönyv és összefoglaló jelentés, és nem hozzák nyilvánosságra, ki milyen véleményt fogalmazott meg – mindezt a minél nyíltabb vita érdekében.

Az 1954-ben megalakult csoport az első találkozó helyszínéről, Oosterbeek hollandiai település De Bilderberg nevű szállodájáról kapta a nevét. Tavaly Drezdában tartotta éves találkozóját.

AJJJAJAJAJAJJJJ ! TRUMPAPA, FELKÖTHETED A GATYÁDAT, MERT HA ŐK NEM AKARNAK, AKKOR TE VEHETED A CÓK-MÓÓÓKODAT OCCT USGYI !!!!! :)))))

erkölcsi hulla 2017.06.01. 14:45:57

Kb havonta kijön egy ugyanilyen című cikk, és senki sem unja.
És kb ugyanazok az emberek kommentelnek ugyanarról.
Kurva vicces :D

kvadrillio 2017.06.01. 14:46:50

NMIÉRT CSAK UGYAN AZ AZ 1-2 EMBERKE KOMMENTELI AZ INDEX BLOGJAIT ?????

Ad Dio 2017.06.01. 14:49:48

@Könnyen elkaptuk, uram!:

Ki beszél itt az EU-ról :-/

Pénz a rendszerbe nem csak az EU-s transfereken át jön. Az állam a céges és magán hitelek ugyan úgy beérkező pénz. Akadt még némi privatizációs apró is ÉS egy kis EU-s pénz (bár ez a legkevesebb).

Ezzel szemben ma az állami hitelfelvétel minimális, a magánszektor és a céges hitelállomány meg leépül. Viszont van EU-s transzfer.

Nézz utána a számoknak. Sajnos a 2002-2010 közti időszakban 3x pénz+konjunkturális környezet állt rendelkezésre. A régiós versenytársaink meg is lovagolták. Mi sajnos nem :-/.

konrada 2017.06.01. 14:51:50

@abdul hackeem:
"...ahol lósz.r van, ott veréb is van".
Mindennek annyi az ára, amennyit hajlandóak érte fizetni.
Így én attól nem félek, hogy lesz olyan szolgáltatás - amire szükség van - de nem lesz ember, aki megcsinálja, hiszen az általad felsoroltakból például egy hibás csap, beázó cserép tud olyan kárt okozni, aminek az elkerüléséért a rászoruló akár még nyugati bért is hajlandó kifizetni.
...de az persze fájni fog: egészen addig, míg az ipari bérek maradnak k-európaiak.. (De addig meg lesz mindig olyan, aki többért - de még a nyugati bér alatt - vállalkozni fog arra, hogy a tetőd, a csapodat megszerelje...)

konrada 2017.06.01. 14:56:40

@Midnight Run:
A vállalkozáshoz azért kell egy atitüd. Sosem lesz egy népességen belül 10-20%-nál magasabb azok aránya, akik abba a biztos nyerésben bízva belefogjon.
A többieknek meg a munkaerejüket kell eladni, amely - ha megfelelően képzett - olyan piacon is eladható, ahol azt meg is fizetik.

Roan 2017.06.01. 15:04:46

@konrada: Részben igen, részben nem. Az agyelszívás valóban probléma, de nem gondolnám, hogy a röghöz kötés lenne az egyetlen megoldás. Élhető, támogató, kiszámítható környezetben többen maradnának itthon, hiszen nem mindenki adja fel olyan könnyen a családi, baráti, vagy éppen párkapcsolatát - mint ahogy azt az elvándorlási statisztikák is mutatják (pl. sok környező országokhoz képest jóval alacsonyabb).

csakférfi 2017.06.01. 15:07:26

@Ad Dio:
"Így van. Viszont ha a hazai bér is ott lenne ahol a Német, akkor mi a fenéért jönne ide a német cég? A két szép szemünkért?"
Az összeszerelés szalagon nem egy álommeló.
Kőmüves ács pék hegesztő....stb. macerás munka.
Ezeket a szakmákat a német "árja" nem szánja a gyerekének.Arra itt vannak az alja munkások akiket vendégnek hívnak.vagy rabszolgának.
Mit nem lehet ezen érteni?
:) :)

Ad Dio 2017.06.01. 15:09:34

@csakférfi:

"Mit nem lehet ezen érteni?"

Azt, hogy a gyárat miért nem odahaza húzza fel... merthogy ott is dolgozhat benne a gastarbeiter... ha a bére ua mint itt, nem ide épül a gyár, hanem no-ba...

csakférfi 2017.06.01. 15:10:36

@erkölcsi hulla:
"Kb havonta kijön egy ugyanilyen című cikk, és senki sem unja.
És kb ugyanazok az emberek kommentelnek ugyanarról.
Kurva vicces :D"

Tényleg.
:) :) :)

csakférfi 2017.06.01. 15:12:42

@Ad Dio:
Mert otthon a gyárat a kőmüves és a többi szaki 3* annyiért építi.
A többi költség meg világoiaci áron van.
egy szerű számtan.
:)

csakférfi 2017.06.01. 15:18:44

@Ad Dio:
Visszaolvastam a kommenteket a valóságot@Ma Baker: írta teljeskötüen.

" Ma Baker 2017.06.01. 10:11:28
"Nem a multik, a zsidók vagy a liberális gyarmatosítók veszik el, hanem erre kényszerít az állam mindenkit,"

Tévedés! Én is egy nyugati multinál dolgozok, ugyanazt a munkát végzem, mint a kinti kolega, akivel akivel akár óránként is kontaktolok oda-vissza. A különbség annyi, hogy én a harmadát keresem mint ő, a terméket pedig amit készítünk, a kinti anyacég adja el zsíros összegekért, míg a hazainál valahogy mindig költségcsökkentés van csak. Ugyanez pl a győri audinál. A magyar GDP-t 3000 euróval, kb 1 millával pörgeti minden egyes kigurult audi. Elhagyja az országot, eladják és a német gazdaságot már az eladási ár mínusz 1 millával pörgeti (akár átlag tízmillió forint) az az autó, amit a Magyarok raktak össze.
Tesconál ugyanez. Éhbérért foglalkoztatnak, miközben a telephelyet és a pénztárgépeket a svájci tescotól bérlik vissza irreálisan sok pénzért, így eltüntetve a hazai giganyereséget és elkerülve a magyarországi adózást.

Szóval jól kicsatornázott módja van a fejletlenebb országok lakosságának kiszipolyozásának, aminek csak úgy vethetünk véget, ha nekünk lesz sikeres termékünk mint az audi, vagy monopol kiskerünk mint a tesco. Persze ezt is max úgy engedik, ha 80% a külföldi befektető mögötte, különben ki fog esni a kerék a cég alól, mint a Modulo busznak anno.

konrada 2017.06.01. 15:19:16

@Roan:
Nem is gondoltam, hogy az, de jeleztem, miért nem lehet kivenni a komplex szemléletből - és egyenesen fetisizálni az oktatást mindenek felett.
Meg kell teremteni - és inkább előbb, de legalábbis párhuzamosan azokat a munkahelyeket, ahol képesek megfizetni a kiképzett embereket, mint hogy ahelyett külföldnek képeznénk a magyar fiatalokat.
(Tudom, hogy hülyeségnek hangzik az előbb verzió, pedig a ráció abban: eleve - mint nyugaton is annak idején - minden valahonnan elkezdődik, és általában kicsiben. Ha vannak innovatív gyártók, azoknak fel kell nőniük, ez pedig elég idő lehet arra, hogy az oktatás a megfelelő szakembereket kitermelje számukra. Ha előbb van a szakember, úgy az megkeresi azt a munkahelyet, ahol megfizetik, még ha az külföldön is van, mint hogy bevárja otthon malmozva az igéretet...)

Roan 2017.06.01. 15:33:02

@konrada: Igen, én sem véletlenül írtam a következő kommentben a kkv-król :) Igen, egyetértek, hogy kellenek cégek, amik utat mutatnak (pl. a már említett Graphisoft, Prezi), mert kilátások nélkül kevesen maradnak a képzettek közül.

csakférfi 2017.06.01. 15:35:44

@konrada: Tusom hogy nem telefon ....de.
A képzett emberek sokkal többet keresnek.
Nem lehet mindenki mérnök.Sem humános vagy bölcsész (szellemi munkás)ugyanis a németeknél beleütköznek a jólétből adódó (nem végez nehéz fizikai munkát) paradoxonba.
Ki termeli ki a nyugdíjat???
Ugyanis a termelés fizikai munka .Kézzelfogható termék.Fizikai valóságában.Pl.tégla,beton,fűkasza,autó...stb.

mno.hu/velemeny/a-nemet-nyugdijas-dilemmaja-1358545

Ratyi Manó 2017.06.01. 16:08:25

nyolc óra munka, nyolc óra pihenés

Ad Dio 2017.06.01. 16:13:12

@csakférfi:

"Mert otthon a gyárat a kőmüves és a többi szaki 3* annyiért építi."

Abból indultunk ki, hogy a bérek azonosak. Zavar van az erőben ;-).

5perc 2017.06.01. 16:29:58

@midnight coder:
"Az, hogy az állam bácsi csöcsén lógó cég mennyit oszt vissza az épp aktuális politikai elitnek - mert hogy bizony centire ennyit kellett visszaosztani anno a szociknak is"
Ez konkrétan biztosan nem igaz. A szociknak 30% kellett. A fideszesek akkorára duzzasztják a beruházásokat ellenőrizhetetlen eredményű munkákkal, bevonva az összes "érdekeltet", hogy az eredeti szükségszerű, hasznos feladatrész végül a végszámlának csak az 3-10%-át teszi ki. Ó, ha most is csak egyharmad lenne a visszaosztás...

Comte de Gippaud 2017.06.01. 16:40:48

Már megint egy poszt arról, hogy itt miért alacsonyak a bérek.
Pedig q.va egyszerű, és érvényes egész keleteurópára.

A multik rendszerváltáskor megszüntették, vagy átvették a meglévő ipari kapacitásokat > Az alacsony bérszínvonalat fenntartották. > Az ide telepített ipari kapacitásaiknál, a nyugati szinthez hasonló termelékenységgel gyártanak, a bérszínvonal mégis alacsony, aminek az az oka, hogy a multi versenyképes akar maradni a Kínaiakhoz képest, miközben otthon a nyugati béreket is ki kell tudni neki fizetni. > Nem valószínű, hogy a közeli jövőben ez a helyzet változni fog, és ez kormánytól független.

A fentiekből következik, hogy ha itt egyszerűsítik a cégalapítást, attól még nem fog a vállalkozó az alkalmazottainak 4000 eu-t tolni havonta, mert nem tud.
Ha egy itteni multi magyar vállalkozóval dolgoztat, és a magyar vállalkozó megpróbál egy neémet vállalkozó tarifájával dolgozni, úgy b.sszák ki, hogy csak na. És ez nem azért van, mert annyira szarabbul, és annyival kevesebb hatékonysággal dolgozna.

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.06.01. 18:14:05

@Ylim:

Gyűlölöm a nyugati cégeket? Sose voltak ilyen érzéseim. Én is szinte mindig nyugati cégnél dolgoztam.

Az pedig, hogy a nyugati cégek jobban fizetnek éppen engem igazol.

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.06.01. 18:15:32

@Lucifer Morningstar:

Az, hogy a nyugati cégek jobban fizetnek éppen engem igazol. Azért fiztenek jobban, mert több a pénzük, ami miatt az ország pénze kevesebb.

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.06.01. 18:18:13

@room_101:

Itt nem arról van szó, hogy Margit néni vesz 5 ezer Ft-ért nyugtai részvényt, meg hogy a kisbolt tulaja adót csal és kiviszi a pénzét. Ezek morzsák.

Itt a nagy kép a lényeg: az ország által megtermelt profit nem az országot gazdagítja.

csakférfi 2017.06.01. 18:46:04

@Ad Dio:
Vállakozó vagy és ezért kötsz belém.Neked kell az olcsó munkaerő.Nekem nem.Ezt félsz elveszíteni.
Hja a világ változik s nem örökös a békának a tó.
Zavar az erődben??
:) :) :)

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.06.01. 19:01:49

@nu pagagyí:

Éppen az a baj, hogy egy ország hasznának legnagyobb része nem az övé, hanem másé. Mit csodálkozol?

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.06.01. 19:04:06

@Midnight Run:

Ez kb. olyan, mintha azt mondanád valakinek, akinek összekötötték a lábait, hogy csak rajta, mutassa meg, hogy jobban tud futni a profi sportolóknál.

A rendszer úgy van megalkotva, hogy a mi pénzünket elszívja.

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.06.01. 19:05:42

@nu pagagyí:

Demagógai, amit írsz. De ezt te is tudod. Ennyire hülye nem lehetsz.

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.06.01. 19:29:09

@Albert Ejstejn:

"Vagyis a nemeteknel 3.5-szor annyi ertek termelodik."

Így igaz, s ennek oka, hogy tőlünk lopnak.

Ad Dio 2017.06.01. 21:45:30

@csakférfi:

Tényleg vállalkozó vagyok, de ez nem ide tartozik. Az alapállás az volt, hogy vajon ide hozná-e a német a termelést, ha itt is német bérek lennének. A válasz sajnos: NEM. Ha itt is német bérek lennének, úgy a telephely kiépítésétől kezdve az üzemeltetésen át MINDEN ua-ba kerülne neki, mint otthon. Ergo, otthon termeltetne, maximum vendégmunkásokkal, ha már nem szeretné a fia kezét összepiszkolni, bár ez a kép szerintem egy merő alaptalan általánosítás.

Nem Veled kötekedek, csak jelzem, hogy irreális dolgokban nem kellene reménykedni. Ha jól megy minden, elérhetjük a német bérek 3-adát, esetleg felét. Ha valami csoda nem történik, ez a maximum. Ehhez (sajnos)kell a kivándorlás is, hogy felnyomja a hazai béreket.

csakférfi 2017.06.02. 06:40:15

@Ad Dio: irreális vágy? Nekem?
Én nem várom hogy a német cnc-s bért kapjam. Ugyanos az lehetetlen.
Felvázoltam miért nem fogom sem én sem a gyerekeim megkapni.
Nincsenek illúzióim.
Viszont terveim azok sok.
Tőlem aztán irkálhat az indexes tollnok marhaságokat.
Egyébként nem csak én látom így. Mármint hogy ellopják a multik tőlünk hogy otthon magasabb legyen a bér. Mármint az anyaországban. Néha off shore paradicsomban.
Szóval nekem nem kell a gdp-s etetés.
Jajj mi lesz velünk ha a multi megharagszik...jaj...jaj.
Nevetnem kell.
:)

BéLóg 2017.06.13. 17:57:10

@room_101: Szerinted a kartellnek mi a lényege?
Hát nem látod, a hülyék ÍGY IS megveszik, az állam meg az áfán kaszál, tehát ő is kussolni fog.
Senki, soha senki nem mondta a birkovicsoknak, hogy itt átverik, hisz nem jár külföldre dolgozni mint én és MINDENHOL ugyanazt az árat látja, azt hiszi, "ez itt a szabadversenyes kapitalizmus" biztos ennyit ér ha MINDENKI ennyiért adja!
Éppen ezért kéne valamiféle állampolgári düh hogy ne azért ugráljunk hogy a magyar persilben kevesebb a mosópor hanem hogy még DRÁGÁBB is mint nyugaton!
A nyugati határszélen élők már "ezer" éve a túloldalon bonyolítják a nagybevásárlást, csak hát ez nem jelentős, nem kap nyilvánosságot.
Még ezt is el tudom képzelni az osztrák oldalon drágítanak miattunk, a magyar oldalon meg kicsit "ócsítanak". Ezt nem tudom, de nem lehetetlen.